Een spookvloot aan olietankers

Olietankers ombouwen tot dorpen

Olietankers zijn de afgelopen maand regelmatig in het nieuws geweest vanwege de conflicten rondom Iran. Afgelopen maandag was Albert Veenstra (Dinalog) te gast bij BNR Nieuwsradio om een andere reden. Als bij-effect van de klimaatmaatregelen neemt namelijk de vraag naar olietankers af, en dreigt er een enorme spookvloot te ontstaan. Dit levert niet alleen een enorme schade op voor het milieu, maar daarbij worden deze tankers door veel bedrijven gedropt voor de kust van landen in Zuid Azië, waar ze vervolgens met blote handen uit elkaar worden gehaald. De Correspondent schreef hier in 2014 al een interessant en schokkend artikel over. Bij Suit-case begonnen onmiddellijk de radertjes te draaien: kunnen we geen nieuwe bestemming vinden voor deze olietankers?

De olietankers zijn een bron van hoogwaardige materialen die hergebruikt kunnen worden. Schone sloop is echter duur en bedrijven ontvangen veel geld per olietanker om deze te dumpen op een Aziatisch strand. Daarnaast geeft Veenstra in het interview ook aan dat er niet genoeg capaciteit is om al deze schepen te verwerken. Dus kunnen ze ook op een andere manier worden hergebruikt?

Herbestemming voor olietankers?

Wij waren niet de eersten die hier aan dachten. Zo is er al een Nederlands team van architecten die een ontwerp heeft gemaakt om de schepen om te bouwen tot een compleet dorp. Ook de BBC heeft onlangs een aantal interessante ontwerpen op een rijtje gezet. Zoals bijvoorbeeld het bedrijf ShipEco Marine uit het VK heeft een ontwerp gemaakt om er schone energie mee op te wekken door gebruik te maken van golven, en is dit momenteel aan het testen in een prototype. Het zouden zelfs zelfvoorzienende fabrieken kunnen worden die drijven op de oceaan. Of kunnen we ze inzetten als kunstmatige riffen op de bodem van de oceaan?

Olietankers ombouwen tot een dorp
Olietankers ombouwen tot dorpen | AFBEELDING: CHRIS COLLARIS, RUBEN ESSER, SANDER BAKKER EN PATRICK VAN DER GRONDE via HP de Tijd

Waarom gebeurt het dan nog niet?

Toch lijken er nog geen oplossingen te bestaan die al op grote schaal geïmplementeerd worden. Ondanks internationale inspanningen om het probleem op te lossen. En dat is ook niet zo gek, want een dergelijk afgedankt schip kost toch al gauw enkele miljoenen dollars. Innovatie gaat dus niet alleen om het bedenken van goede ideeën, maar ook om het vinden van een sluitende business case en een manier om de innovatie te implementeren. Dit is typisch zo’n complex probleem, waar niet één duidelijke probleemeigenaar is, en er veel samenwerking tussen partijen nodig is, om daadwerkelijk iets te veranderen.

Onze handen gaan er in ieder geval van jeuken. Welke partij(en) zouden we moeten benaderen om hiermee aan de slag te gaan? Of heb jij hier ideeën of inzichten over? Laat het ons weten!