Online Participatie

Wat is online bewonersparticipatie?

Vanwege de coronacrisis kunnen geplande bewonersbijeenkomsten voorafgaand aan onderhoudswerkzaamheden niet meer doorgaan. Maar om beheer- en onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk doorgang te laten vinden, blijft het toch belangrijk om input op te blijven halen bij bewoners. Hoe behouden we bewonersparticipatie op afstand? 

Wij bieden een tool die het mogelijk maakt om ook nu snel informatie op te halen bij bewoners. Op deze manier brengen we overzichtelijk in kaart wat er speelt in de wijk. Waar moet tijdens beheer of onderhoudswerkzaamheden extra aandacht aan worden besteed? Welke initiatieven spelen er in de wijk en hoe kan je hier slim mee samenwerken? Of waar ondervinden mensen overlast, en kan daar iets aan gedaan worden tijdens de werkzaamheden?  

Veel bewoners zitten op het moment toch thuis en vinden het waarschijnlijk een leuke afwisseling om feedback te geven op hun eigen wijk! Door middel van een enquête pakketje kunnen mensen punten aangeven in de wijk en op verschillende thema’s feedback geven. Deze tool hebben wij eerder getest in Rotterdam in voorbereiding op een grote rioolvervanging, en hier ontvingen we hele positieve reacties op!  

Participatietraject

Door het tijdelijk ophangen van speciale brievenbussen en verspreiden van een enquête middels brieven, kunnen we snel en veel informatie ophalen bij bewoners. Dat doen we in vijf stappen!

  • Kick-off

    We houden een online intake met de projectleider. Wat voor project is het en wat voor soort input is belangrijk? Wat is er al gedaan aan bewonersparticipatie en wat zijn bekende initiatieven in de wijk? Dit soort vragen zullen we doornemen om de enquête aan te passen naar de specifieke behoeften van het project.

  • Enquête verzenden

    De bewoners krijgen een enquête pakket toegestuurd en vullen deze in. Eventueel kunnen we ook een digitale enquête variant ontwikkelen. Al heeft een papieren versie een breder bereik.

  • Enquête invullen

    De bewoners krijgen een A3 kaart van hun wijk en plakken daarop gekleurde stickers om speciale plekken te markeren. Daarnaast krijgen de bewoners 5 themakaarten die corresponderen met de gekleurde setjes stickers. Op die themakaarten kunnen ze beschrijven wat er op de met stickers gemarkeerde locaties speelt in een bepaald thema.

  • Speciale brievenbus

    De bewoners deponeren de envelop in de speciaal daarvoor opgehangen brievenbussen in de wijk (en halen meteen even een frisse neus).

  • De resultaten

    Wij verwerken de gegevens en koppelen deze terug aan de projectleider. De projectleider kan ze vervolgens terugkoppelen aan de betrokken stakeholders en natuurlijk de bewoners. Het is ook mogelijk dat wij een online live-stream presentatie van de resultaten faciliteren voor bewoners.

Hoe ziet het eruit?

Het Resultaat

Ideeën Innovatie 2

Betrokken inwoners

Door een laagdrempelige opzet van de enquête hebben wij een goede en diverse respons. Voorheen tot wel 20%

Richtingaanwijzer

Ontwerpvoorstellen

De input uit de enquête wordt gebruikt om praktische ontwerpvoorstellen voor de buitenruimte te doen.

Map

Participatieplan

Een roadmap van hoe er tijdens het (onderhouds)project invulling kan worden gegeven aan de participatie met inwoners.

Prijs

De prijs hangt af van de scope van het project.

Prijs op aanvraag

Voorbeeldprojecten

Ik wil een participatietraject

Vul het contactformulier in of bel Daan (06 29497716)

Voeg je koptekst hier toe

Benieuwd waar jouw bestemming ligt?

Bel of mail ons. Kom een keer langs om koffie te drinken of schrijf je in voor de nieuwsbrief