Innovatiepotentieel

Ontdek jouw innovatiepotentieel

Wat is mijn innovatiepotentieel? Wat is het innovatiepotentieel van mijn bedrijf? Deze vragen horen we vaker. Hier gaan we wat dieper op in. We leggen uit wat het is en hoe je het innovatiepotentieel van jouw bedrijf zou kunnen bepalen.

Over innovatie

Om te weten wat je innovatiepotentieel is moeten we eerst begrijpen wat innovatie is. Hier schreven we al eens een artikel over, maar kortweg betekent het ‘nieuwe dingen gebruiken.’ Daarmee betekent innovatiepotentieel de hoeveelheid aan nieuwe dingen die je zou kunnen gebruiken in je bedrijf. Om erachter te komen Om erachter te komen hoeveel innovaties je kan ontwikkelen en uitvoeren in je bedrijf is zelfkennis erg belangrijk. Hoe goed ken jij je bedrijf? Hoe goed ken jij de markt waarin je bedrijf werkt? Hoe goed ken jij de ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op je bedrijf en bedrijfsvoering? Dit zijn allemaal zaken die van invloed zijn op je innovatiepotentieel.

1. Ken jezelf

Laten we van binnen naar buiten werken. In de eerste plaats je eigen bedrijf. Om een eerste inzicht te krijgen in je eigen bedrijf helpt het altijd om weer eens een business model canvas in te vullen. Dit bestaat grofweg uit 4 delen:

  •  De waardepropositie van je product en/of dienstverlening
  • De relatie met je klant en de rol die je voor hen invult
  • De interne operatie en belangrijkste assets
  • De kosten en vergoedingsstructuur die je gebruikt

De eerste stap is dat je deze onderdelen individueel begrijpt. Ook is het natuurlijk belangrijk om te snappen hoe deze onderling werken. Bijvoorbeeld wanneer je een goede relatie met een klant hebt kan je soms wat weggeven omdat je weet dat dit helpt bij mond tot mond verspreiding van jouw product of dienstverlening.

Een ander voorbeeld is dat je waarde biedt aan je klanten omdat je een hoge kwaliteit kan leveren. Dan is het belangrijk om te weten hoe je (interne)assets hieraan bijdragen. En nog belangrijker hieraan blijven bijdragen in de toekomst.

2. Ken je markt

Als tweede is het belangrijk te begrijpen hoe de markt in elkaar zit waarin je opereert. Weet je bijvoorbeeld goed wat de concurrentie doet? Weet je ook met welke problemen je klanten potentieel in de toekomst zitten? Om hier inzicht in te krijgen is het belangrijk om regelmatig een marktanalyse uit te voeren. Het begrijpen van je concurrenten, markten en hoe je klanten jouw product of dienst ervaren is essentieel.

Wanneer je een marktonderzoek doet moet je een bepaalde focus aanbrengen. Als je dat vergeet dan eindig je met een breed onderzoek dat niet specifiek van toepassing is op jouw product. Dit doe je

Klantenonderzoek

Je hebt het misschien vaker gehoord, maar er is niets zo effectief als een goed gesprek over jouw product of dienst met je klant. Je klanten staan hier vaak open voor en zijn blij met het feit dat jij je verdiept in hen als klant. Daarmee kan je ze nóg beter bedienen in de toekomst. Het maakt daarbij natuurlijk wel uit in wat voor type markt je actief bent. Zakelijke klanten in een B2B markt benader je natuurlijk totaal anders dan individuele consumenten in een B2C markt.

De beste methode om met je klanten in gesprek te gaan is een interview te houden. Let daarbij op dat je niet alleen vraagt naar hun relatie met jouw product, maar verdiep je meer in hun totale situatie. Daardoor kun je hen waarschijnlijk nog beter helpen.

Concurrentieonderzoek

Ook dit is een voor de hand liggend onderwerp als het gaat om het begrijpen van de markt. Tenzij je een heel uniek product of heel unieke dienst biedt heb je te maken met concurrenten. Ook zij proberen om hun klanten goed te bedienen en te helpen met hun problemen.

Om goed te begrijpen wie je klanten zijn is het verstandig om je product of dienst in een bredere context te plaatsen. Daarbij kijk je naar de directe soortgelijke vervangers van je product of dienst. Vervolgens zoek je een niveau hoger naar vervangers in jouw product- of dienstcategorie. Als laatste probeer je nog een niveau hoger te zoeken naar producten of diensten die uiteindelijk hetzelfde resultaat bieden.

3. Ken de trends

Om je innovatiepotentieel te bepalen is het als laatst van belang om te weten welke ontwikkelingen en trends van invloed zijn. Hierin wil je liever niet op te korte termijn vooruitkijken. Je probeert om voor een langere termijn te voorspellen welke trends jou zullen raken. Waar kun je allemaal aan denken?

  • Trends die je bedrijfsvoering raken, zoals een oplopend tekort aan goed personeel.
  • Ontwikkeling van bepaalde grondstoffenprijzen.
  • Ontwikkelingen die de grootte van je markt raken.
  • Een toenemende verwachting van klanten op het gebied van service of prijs.

Je innovatiepotentieel bepalen

Je hebt jezelf helemaal geanalyseerd. Je weet hoe je bedrijf ervoor staat. Je weet welke ontwikkelingen je kunt verwachten. Perfect, nu kun je gaan bepalen waar je gaten ziet en waar je vernieuwingen zou kunnen toepassen. Bijvoorbeeld je ziet dat je een nieuwe markt zou kunnen betreden door een bepaalde aanpassing aan je product te doen. Of door je kritieke assets beter in te zetten kun je de productie efficiënter maken.

Uiteindelijk draait het allemaal om begrijpen van je bedrijf en bepaal je zelf of en in welke mate je vernieuwingen haalbaar zijn. De analyse brengt in beeld op welke terreinen én hoeveel innovaties mogelijk zijn. Daarmee bepaalt je analyse ook je innovatiepotentieel.

Soms helpt het om hier een externe blik bij te hebben. Wij kunnen snel een beeld geven van mogelijke terreinen voor innovatie en vernieuwing. Dit doen we met de innovatiescan. Meer weten? Klik dan hier.

Voorbeeldprojecten

Ik wil innoveren!
Wat is mijn innovatiepotentieel?

Vul het contactformulier in of scroll verder om ons rechtstreeks te bellen of mailen.

Voeg je koptekst hier toe

Benieuwd waar jouw bestemming ligt?

Bel of mail ons. Kom een keer langs om koffie te drinken of schrijf je in voor de nieuwsbrief