Logo Gemeente Rotterdam

Explore, Plan, Go

Hoe betrek je bewoners bij Groot Onderhoud?

Hoe kunnen we burgers nu écht betrekken als we werkzaamheden uitvoeren? Dat was de vraag waar de reis bij de Gemeente Rotterdam begon! Wij vonden het een interessante uitdaging om hiermee aan de slag te gaan, en dus zijn we samen op pad gegaan. 

Inmiddels is Suit-case al even met de Gemeente Rotterdam op pad en zijn er allerlei mooie initiatieven gestart vanuit onze reis. 

Explore

het potentieel van het ingenieursbureau

De bestemming: de wens om zoveel mogelijk bewoners te betrekken, kan niet zomaar bereikt worden. Eerst is er gekeken naar de mogelijkheden die er zijn, én naar hoe deze nóg beter ingezet kunnen worden. Oftewel, we hebben in de organisatie gekeken naar de mogelijkheden om te verbeteren.

binoculars innovation 2

Plan

Een toolbox om bewoners te betrekken

Er zijn heel veel verschillende manier om bewoners te betrekken bij de werkzaamheden die gedaan worden. Na verschillende creatieve sessies waarin de meest wilde ideeën naar voren kwamen bleven ongeveer 10 haalbare mogelijkheden over. Van projecten op scholen tot het plaatsen van een bar buiten tot het houden van interactieve enquetes met brievenbussen in wijken. De meest aansprekende tools zijn vervolgens verder ontworpen en voorzien van een roadmap.

Landkaart innovatie

Go!

Toepassen & implementeren toolbox

De laatste stap in onze reis is er één die nog volop in gang is. We zijn begonnen met het aanspreken en betrekken van zoveel mogelijk bewoners. Een van de tools, een interactieve enquête, is uitgebreid in de pilot-wijk verspreid. De resultaten hiervan zijn samen met de gemeente verwerkt tot inzichten. Daarmee zijn bewoners op een andere manier betrokken bij de werkzaamheden die zullen gaan plaatsvinden. Nu zijn we samen op weg om deze nieuwe manier van werken nóg vaker toe te passen, door deze manier van werken meer bekend te maken binnen de organisatie.

Wereldbol innovatie