Pitchen

Hoe vertel je de essentie van jouw product of concept?

Wat heb je nodig?

  • De canvassen van Pitchblocks
  • Pennen en post-its
  • Jouw concept of product
  • 2-3 mensen om de pitch mee vorm te geven
  • Publiek om mee te oefenen

Waarvoor is het handig?

Pitchen kan je helpen bij de volgende design activiteiten:

REPRESENT: Het kunnen overbrengen van je concepten en ideeën

Canvassen in het Nederlands

We hebben de canvassen ook naar het Nederlands vertaald. Deze zijn te downloaden via: 

Het doel van een goede pitch

Wanneer je een nieuw concept of product hebt, is het van belang dat je snel en duidelijk de essentie kan vertellen. Een mogelijke tool om de essentie goed te formuleren is door een pitch voor te bereiden. Op deze manier kan je bijvoorbeeld feedback verzamelen op jouw ideeën. Er zijn verschillende modellen die je helpen met het voorbereiden van een pitch. De meest bekende tool is misschien wel de elevator pitch. Bij Suit-case werken we vaak met de Pitchblocks van Viki Pavlič. Deze vinden we super overzichtelijk en helpen je echt om je verhaal aan te scherpen en structureren.

Het geven van een pitch kan verschillende doelen en doelgroepen hebben. Dus voordat je een pitch geeft, zorg je dat je een logisch verhaal hebt uitgewerkt voor het juiste publiek. Naast een goede voorbereiding is nog één andere tip belangrijk: oefenen, oefenen, oefenen.

Het snel testen van je oplossing is erg belangrijk in een ontwerpproces. Een pitch kan een goede manier zijn om een wat verder uitgewerkt concept of product te testen bij potentiële klanten, je leidinggevende of investeerders. 

De stappen - Hoe pas je de tool 'Pitchblock' canvassen toe?

Ter voorbereiding van de pitchblocks is het handig om na te denken over de waarde van je product of concept. Hiervoor kan je het waardepropositie canvas gebruiken. Doe dit met 2 tot 3 andere personen en neem hier ongeveer 30 minuten voor. Heb je dit al eens gedaan? Pak het canvas er weer even bij. Dan kan je meteen beginnen met de pitchblocks! 

  1. Voor wie ga je een pitch geven? En wat is het doel van je pitch? De reden voor een pitch kan zijn: om te informeren, iemand te overtuigen, iets te verkopen of om draagvlak te krijgen.
  2. Doorloop het Master Canvas waarin je het probleem, de oplossing en uitvoering doorloopt. Zo krijg je het waarom, de wat en hoe van je verhaal in een logische verhaallijn. Gebruik ongeveer 15 minuten per blok.
  3. Neem vervolgens nog eens 15 minuten om al je inzichten te verwerken in één logische pitch. 
  4. Oefen de pitch voor de anderen en reflecteer nogmaals op het verhaal. Wat werkte goed en wat werkte minder goed?
  5. Tot slot ga je aan de slag met het ‘Pitch Block Canvas’. Hiermee maak je het verhaal ook passend voor het publiek door een goed begin en einde toe te voegen. Ook wel ’the hook’ en ’the close’ genoemd. Neem hiervoor ongeveer 30 minuten. 
  6. Time to shine! Oefen de pitch voor publiek. Laat het publiek raden voor wie de pitch bedoeld was en wat het doel van je pitch was. 

Meer inspiratie voor je pitch? Viki Pavlič heeft ook een YouTube kanaal waar hij tips en tricks geeft voor je pitch.