Overlopende agenda’s met afspraken om uit te kiezen, bomvolle supermarkten met veel gelijksoortige producten, de auto of de trein? Zomaar een paar voorbeelden van keuzemomenten die je dagelijks voor je kiezen krijgt. Datzelfde hebben je klanten ook, online afwegen is veel makkelijker geworden. Én dus vraag jij je af hoe je ervoor zorgt dat je klanten voor jouw product kiezen. In dit blog 5 manieren om meerwaarde voor je klanten te creëren .
1. Stel de klant centraal en vraag jezelf af: ‘hoe voegt mijn product meerwaarde toe voor een klant?’
Een trend is het steeds meer verder ontzorgen van je klant. Of het nu om een product gaat, een dienst die je verleent of je levert een project op. Bedenk dat je het uiteindelijk voor je klant doet. Vraag jezelf af, hoe voegt mijn product of dienst waarde toe voor hem of voor haar? Probeer ook eens of je het uit kan rekenen, dat helpt!
2. Begrijp dat wensen en eisen niet in beton gegoten zijn, maar met de dag kunnen veranderen
Klanten zijn net mensen, de ene dag willen ze het een, de volgende dag het ander. Daarom kan het nog wel eens zo zijn dat je wat moet veranderen. Probeer hierop te anticiperen. Een droge “nee” is meestal een grote afknapper. Hoewel, dat betekent natuurlijk niet dat je zomaar met alles mee moet bewegen. Wees hierin innovatief.
3. Investeer in de lange termijn relatie met je klanten
Investeer in relatie met je klanten en geef ze de perfecte klantbeleving. Laat zien dat je ze helpt om een nog betere toekomst te creëren. Als je hierin investeert komen je klanten vanzelf bij je terug. Iedereen vindt het fijn om goed geholpen te worden, toch?
4. Creëer stratigische partnerschappen
Omdat je niet alles zelf kan is het nodig om goede partners te vinden. Strategische partners kunnen je helpen om stukjes dienstverlening over te nemen die jij zelf niet kan bieden. Het is niet erg om niet alles te kunnen als je partners hebt die je kunnen helpen. Samen Sterk!
5. Deel de verantwoordelijkheid voor succes
De mooiste oplossingen zouden voor iedereen beschikbaar moeten zijn toch? Juist, in deze moderne digitale wereld is het lastig om ideeën helemaal voor jezelf te houden. En waarom zou je ook? Misschien helpt het delen van je oplossing wel om een nieuwe partner te vinden die je product of dienst nog beter kan maken! Wanneer je samen succes boekt, deel dit dan ook!
Kortom, in een veranderende wereld kan het nodig zijn om je producten en diensten te innoveren. Let daarbij vooral goed op hoe je waarde creëert voor je klant of afnemers. Ga op zoek naar je ultieme waardepropositie en focus daarop.