Vanwege de coronacrisis kunnen geplande bewonersbijeenkomsten voorafgaand aan onderhoudswerkzaamheden niet meer doorgaan. Maar om beheer- en onderhoudswerkzaamheden zoveel mogelijk doorgang te laten vinden, blijft het toch belangrijk om input op te blijven halen bij bewoners. Hoe behouden we bewonersparticipatie op afstand?
Wij bieden een tool die het mogelijk maakt om ook nu snel informatie op te halen bij bewoners. Op deze manier brengen we overzichtelijk in kaart wat er speelt in de wijk. Waar moet tijdens beheer of onderhoudswerkzaamheden extra aandacht aan worden besteed? Welke initiatieven spelen er in de wijk en hoe kan je hier slim mee samenwerken? Of waar ondervinden mensen overlast, en kan daar iets aan gedaan worden tijdens de werkzaamheden?
Veel bewoners zitten op het moment toch thuis en vinden het waarschijnlijk een leuke afwisseling om feedback te geven op hun eigen wijk! Door middel van een enquête pakketje kunnen mensen punten aangeven in de wijk en op verschillende thema’s feedback geven. Deze tool hebben wij eerder getest in Rotterdam in voorbereiding op een grote rioolvervanging, en hier ontvingen we hele positieve reacties op!
Hoe werkt het?
Door het tijdelijk kort ophangen van speciale brievenbussen en verspreiden van een enquête middels brieven, kunnen we snel en veel informatie ophalen bij bewoners. Dat doen we in vijf stappen!
- We houden een online intake met de projectleider. Wat voor project is het en wat voor soort input is belangrijk? Wat is er al gedaan aan bewonersparticipatie en wat zijn bekende initiatieven in de wijk? Dit soort vragen zullen we doornemen om de enquête aan te passen naar de specifieke behoeften van het project.
- De bewoners krijgen een enquête pakketje toegestuurd en vullen deze in. Eventueel kunnen we ook een digitale enquête variant ontwikkelen. Al heeft een papieren versie een breder bereik.
- De bewoners krijgen een A3 kaart van hun wijk en plakken daarop gekleurde stickers om speciale plekken te markeren. Daarnaast krijgen de bewoners 5 themakaarten die corresponderen met de gekleurde setjes stickers. Op die themakaarten kunnen ze beschrijven wat er op de met stickers gemarkeerde locaties speelt in een bepaald thema.
- De bewoners deponeren de envelop in de speciaal daarvoor opgehangen brievenbussen in de wijk (en halen meteen even een frisse neus).
- Wij verwerken de gegevens en koppelen deze terug aan de projectleider.
Het hele proces duurt ongeveer 3 weken vanaf intake tot aan terugkoppeling van de resultaten. Geïnteresseerd? Stuur een mail naar daan@suit-case.nl voor meer informatie.
Hebben jullie nog originele bewonersparticipatie tools voorbij zien komen de afgelopen twee weken? Laat het ons weten in een reactie!
Add a Comment