Pitchen-min

Zo breng je jouw pitch naar een hoger niveau

Een goed gestructureerde pitch is het halve werk

Ga mee op reis en neem een duik in de wereld van design thinking! Deze week delen wij de tool ‘pitchen’. Beter leren pitchen, helpt je bij het overbrengen van je concepten. De tool focust zich op de inhoud van de pitch, een pitch is tenslotte afhankelijk van je publiek.

Het juiste plan voor de pitch is het halve werk. Stap 1 is om te bepalen wat het doel is van de pitch. Wil je bijvoorbeeld mensen in het publiek informeren of juist overtuigen? Vervolgens ga je in stap 2 het Master Canvas gebruiken waarin je het probleem, de oplossing en uitvoering doorloopt. Zo krijg je in 15 minuten per canvas het waarom, wat en hoe in een logische verhaallijn. Nu kan je de eerste versie van je pitch oefenen.

De volgende stap is om samen met je (oefen)publiek te reflecteren op de pitch. Wat ging er goed en wat kan er worden verbeterd? Tot slot, kan je aan de slag gaan met de opbouw van de pitch voor 30 minuten. Je kan het opbouw canvas gebruiken. Dit canvas brengt alle elementen samen en helpt je een pakkend begin en einde aan de pitch toe te voegen. Na het doorlopen van al deze stappen kan je een pitch gestructureerd opstellen om daarna je publiek volledig in te pakken!

iPhone introductie in 2007

Een onvergetelijke pitch is de presentatie waarin Steve Jobs in 2007 de revolutionaire iPhone aankondigt. De pitch is onvergetelijk omdat niet alleen een baanbrekende innovatie wordt gepresenteerd maar ook omdat Steve Jobs een goed gestructureerd verhaal verteld.

Opbouw van de pitch

De pitch begint met een pakkend statement. Vervolgens deelt Jobs wat gebeurtenissen die belangrijk waren voor Apple. En al vrij snel wordt er naar een climax toegewerkt, de aankondiging. Het opbouwen van de spanning wordt gedaan door middel van het herhaling in combinatie met een oplossing van een probleem. Nadat de iPhone is aangekondigd treed Jobs meer in detail over welke problemen er waren met de smartphones van destijds. Hij vervolgt zijn verhaal met waarom de iPhone deze problemen oplost, de kern van de onderbouwing. Jobs eindigt met de uitvoering van de iPhone. Wat de gevolgen zijn voor klanten door het aanschaffen van het product. Een zogenoemde call to action zit er in verwerkt. Op een subtiele manier door het delen van voordelen wordt je overgehaald de nieuwe innovatie te kopen.

Het publiek speelt een belangrijke rol

Het publiek speelt een belangrijke rol tijdens de pitch. Kenmerkend voor de Apple product aankondigingen is dat ‘Apple fans’ in het publiek zitten. Vol verwondering luisteren zij naar Jobs. Zij geven vrijwel direct feedback door enthousiast te juichen, door stilte te laten vallen bouwt Jobs naast de herhaling spanning op. Het publiek voelt deze spanning en juicht harder. Zo vindt er interactie plaats met het publiek, wat de kracht van de pitch versterkt.

Een handige tool voor in je rugzak. Snel aan de slag dan kunnen we verder reizen. De tool pitchen en verdere uitleg kan je vinden in de Suit-case Design & Strategy Academy.

Op reis met Suit-case

Deze post is deel 5 van de serie: op reis met Suit-case. De komende weken nemen wij je mee op reis waarin wij elke twee weken een nieuwe tool delen voor in je rugzak. Tools voor vijf verschillende activiteiten tijdens de verschillende fases in het ontwerpproces. Zodat je terugkomt van je reis met rugzak vol tools, ervaringen en ideeën.

Comments are closed.